fredag 18. januar 2013

DHCP introduksjon 1

1. Hva er DHCP? 
DHCP - Dynamic Host Configuration Protocol - er tjenesten som gir datamaskiner, skrivere og andre enheter en IP-adresse. Dette gir den ut automatisk. Slik kan man enkelt flytte utstyr fra nettverk til nettverk, uten å måtte manuelt skrive inn en IP-adresse hver gang. Ved hjelp av DHCP kan man plugge inn nettverkskabelen i PC-en og komme på riktig nett, uten å måtte taste inn noe.

2. Hvordan fungerer DHCP?
DHCP er bygget opp i fire trinn.

  • Først DHCP Discovery: Når PC-en er koblet opp til et nettverk som er DHCP aktivert, vil det bli sendt ut en broadcast melding, i håp om å finne DHCP server. 
  • Deretter DHCP Offers: Etter punkt én, vil den motta en lease forespørsel fra klienten. Denne leieavtalen bestemmer hvor lenge klienten kan bruke IP informasjonen den vil få inn. En melding - DHCP Offer - vil bli sendt tilbake fra serveren til klienten og vil inneholde hvor lang varighet leieavtalen har, IP-adresse, nettverksmaske, MAC adresse og DHCP serveren som sendte ut meldingens IP-adresse
  • Tredje trinn er DHCP Requests: Om transaksjonen med infomasjon var vellykket, må klienten fortelle DHCP serveren at informasjonen er motatt og godtatt. 
  • Siste trinn er DHCP Acknowledgement: Først henter serveren DHCPREQUEST melding fra klienten og så sender den tilbake en DHCP Acknowledge melding. Denne meldingen med informasjon inneholder leieavtalens varighet og litt konfigurasjonsinfomasjon som klienten kan ha angitt. 


3. Hva er et DHCP scope?
Et DHCP scope er en gyldig område med IP-adresser. F.eks. gruppen "Klienter" får IP-adressene "192.168.1.100-250". Scopes bestemmer hvilke IP-adresser som er gitt til de forskjellige gruppene. Disse bør defineres og aktiviseres før DHCP-klientene bruker DHCP-serveren.

4. Hvilket DHCP scope har du satt opp på din server?
 DHCP scopet jeg har på min server er "Klienter" har IP-adressene fra 192.168.1.100 til 192.168.1.250.

5. Hvor får din skolePC IP fra? Hvordan finner du ut det? 
Jeg får IP-adressen min fra bfkskole.top.no. Dette fant jeg ut ved åpne termintalen og kjøre ipconfig.

6. Bruker du DHCP i ditt hjemmenettverk?
 Ja, ellerså hadde jeg, mamma og pappa mått avtale hvilke IP-adresser vi skulle hatt på alle lap-toppene våre, og min og mamma sin mobil, noe som hadde vært tungvint. Derfor har "alle" DHCP på hjemmenettet sitt. Dette kan skrus av, men er nok ikke mange som vil skru av det, med mindre man skal begrense en PC til noe, da er det lurt med statisk IP.

7. Hva er lease time?
Lease time er hvor lenge man har lov  til å ha en IP-adresse av gangen. Lease time vil si "leietid". Man "leier" en IP-adresse i så og så lang tid og når leietiden har gått ut, får man en ny IP-adresse med ny lease time.

8. Hvilket lease time har du i ditt scope?
I mitt scope har jeg seks dager lease time, men dette kan jeg stille opp og ned om jeg vil. Jeg kan også sette på limited slik at IP-adressen ikke har noe lease time.

9. Hva menes med ekskluderingsområder?
 Et ekskluderingsområde er når man f.eks. setter et scope på IP-adressene 192.168.1.10-60, så finner man ut at man har brukt 192.168.1.30-50 allerede. Da sender man en melding til serveren om at de IP-adressene er brukt og da blir de et ekskluderingsområde.

10. Hva brukes dette til?
Som jeg sa på forrige oppgave, det brukes om man har brukt noen av IP-adressene i scopet fra før av. Dette blir da gjort til et ekskluderingsområde slik at disse IP-adressene ikke blir brukt.

2 kommentarer:

  1. Joost slenger på akkurat samme oppgavene fortsatt ja?

    SvarSlett

Thanks bro!