onsdag 6. mars 2013

Scripting


To uker har vi hatt på oss til å lage scripts. Jeg henger litt etter, men er ferdig nå.

Oppgaven lyder som så:

Lag ett script i det verktøyet du velger selv. Går fint med .bat (Dette brukte jeg)

Lag en mappe på c:\test
Lag en mappe på c:\test2
Fyll mappen c:\test med filer, min. 10 filer og 2 undermapper med filer.

Det jeg startet med var å gå inn på c-disken. Da brukte jeg denne kommandoen:

cd c:\   (Man bruker cd for å gå inn i en mappe/disk)

For å lage en mappe der som heter "test", brukte jeg:
mkdir test   (mkdir betyr opptrett ny mappe, etterfulgt av hva mappen skal hete)

Deretter skulle jeg lage en mappe til, med navn "test2"
mkdir test2

Inne her laget jeg en pause, slik at man må trykke på en knapp for å forsette. Dette gjorde jeg for å få oversikt over hva som skjedde.
pause

Så gikk jeg inn på test mappen
cd test

Inne i test-mappen laget jeg en mappe med navn "mappe1"
mkdir mappe1

Jeg åpnet "mappe1"
cd mappe1

Laget en ny mappe inne i "mappe1" med navn "mappe2"
mkdir mappe2

Ny pause
pause

Her går jeg ut av "mappe1"
cd ..

Her går jeg ut av "test"
cd ..

Jeg kopierer alle tekstfilene som finnes i den mappen til "test"
copy *.txt c:\test

Inn igjen i mappen "test"
cd test

Ny pause
pause

Kopierer alle tekstfilene i "test" og legger inn i "mappe1"
copy *.txt mappe1

Åpner "mappe1"
cd mappe1

Kopierer alle tekstfilene i "mappe1" og legger inn i "mappe2"
copy *.txt mappe2


Oppgave nr. 2 lyder slik:

Kopier hele innholdet fra c:\test til c:\test2
Slett alle filer i c:\test
Sett alle filer på c:\test2 til read-only og hidden
Flytt alle filer fra c:\test2 til c:\test

Jeg starter med å gå inn i c-disken

cd c:\

Jeg kopierer alle filer inkludert mapper med alt innhold
robocopy /mir c:\test\ c:\test2

Putter inn en pause her også
pause

Deretter sletter jeg filene på c:\test, "mappe1" og "mappe2". Jeg putter /q /s slik at jeg slipper å skrive "ja" for hver mappe
del c:\test\* /q /s
del c:\test\mappe1\* /q /s
del c:\test\mappe1\mappe2\* /q /s

Ny pause
pause

Her sletter jeg mappene "mappe2" og "mappe1"
rmdir c:\test\mappe1\mappe2
rmdir c:\test\mappe1

Ny pause
pause

Jeg går inn på "test2"
cd test2

Her setter jeg på read-only og hidden
attrib +r +h

ny pause
pause

Vi fant ut at det ikke gikk an å flytte filer når de var hidden og read-only, så vi måtte ta av det
attrib -r -h

ny pause
pause

Nå kan jeg flytte filene over fra "test2" til "test"
move c:\test2\* c:\test

Så slang jeg inn en pause til slutt.
pause

Tredje oppgave lød slik:

Lag en bruker i AD med hjelp av "net user" kommandoen.
Fjern samme brukeren i AD med "net user" kommandoen.

For å lage en bruker, skriver man "net user brukernavn passord /add" altså f.eks. "net user Kari Hemmelig123 /add". Nå finnes brukeren Kari, som har passordet "Hemmelig123". Hvordan passordet skal være, kommer an på hvordan du har satt på passordpolitikken i AD.

For å slette samme brukeren igjen, skriver man "net user brukernavn /del", altså i dette tilfellet "net user Kari /del" og da er brukeren slettet igjen, enkelt og greit.

Siste oppgave lød slik:

Skriv ut hele innholdet "c:\test" til filen "c:\innhold.txt" f.eks. ved hjelp av "dir" kommandoen.

Det første jeg gjorde var å gå inn i c-disken
cd c:\

Deretter gikk jeg inn i mappen hvor filene jeg skulle ha i en tekstfil var
cd test

For å gjøre om alle disse filene til en tekstfil gjorde jeg enkelt og greit bare
dir > innhold.txt

Nå er ligger alle filene i tekstfilen jeg kalte "innhold".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Thanks bro!